vluchten of vechten
Starten met voorbereiden
Derek
Starten met voorbereiden
08/16/2023
3 min
0

Warrior Mindset & Noodsituaties

08/16/2023
3 min
0

Het ontwikkelen van een Warrior Mindset voor noodsituaties

Mindset. Het is een woord wat je tegenwoordig overal tegenkomt. Mindset betekend letterlijk overtuiging, een mentaliteit. Warrior Mindset zou je vrij kunnen vertalen naar “krijgersmentaliteit”.

Een “Warrior Mindset” is een mentale houding die zich kenmerkt door vastberadenheid, veerkracht en het vermogen om effectief te handelen in uitdagende en/of noodsituaties. Het gaat om het ontwikkelen van een sterke geest en van de juiste mentale houding om voorbereid te zijn op een breed scala aan scenario’s. In het kader van voorbereiding op noodsituaties, is een Warrior Mindset cruciaal om adequaat te reageren en de juiste beslissingen te kunnen nemen voor jezelf en je dierbaren.

In noodsituaties kan een Warrior Mindset het verschil maken tussen volledige paniek en doortastend handelen. Door je geest net zo goed voor te bereiden als alle andere zaken (je lichaam, vaardigheden, planning, etc.) kun je zelfverzekerd, beheerst en daadkrachtig reageren tijdens de meest stressvolle situaties, maar ook in het dagelijks leven. Je bouwt een buffer op, waarmee je "klappen kunt opvangen".

Omgaan met (extreme) stress

Centraal in een Warrior Mindset staat mentale weerbaarheid. Dit houdt in dat je in staat bent om om te gaan met stress, angst en onzekerheid op een manier die je niet verlamt, maar juist aanzet tot actie.

Die “krijgersmentaliteit” helpt je om kalm en gefocust te blijven, zelfs wanneer de omstandigheden chaotisch zijn. Door je geest te trainen om zich aan te passen, kun je snel en effectief reageren in noodsituaties thuis, onderweg, op werk of zelfs tijdens een ramp of crisis.

Een ander belangrijk aspect van deze denkstijl is focus en vastberadenheid. Het gaat erom je te richten op je doelen en vastbesloten te zijn om ze te bereiken, ongeacht de hindernissen die zich voordoen. Dit betekent niet dat je geen tegenslagen zult tegenkomen, maar eerder dat je vasthoudt aan je plan en niet toegeeft aan obstakels. Push forward!

Een Warrior Mindset gaat ook hand in hand met voorbereiding en planning. Het houdt in dat je je bewust bent van mogelijke uitdagingen en daarop voorbereid bent. Zorg ervoor dat je een plan hebt voor verschillende scenario’s. Hierdoor kun je snel en doelgericht handelen in het heetst van de strijd, zonder tijd te verspillen aan paniek of verwarring. Hou er rekening mee dat je constant je plan zult moeten aanpassen aan de nieuwe situatie! No plan ever survives first contact!

Verantwoordelijkheid en eigenaarschap zijn ook fundamentele onderdelen van een krijgersmentaliteit. Het betekent dat je de verantwoordelijkheid neemt voor jezelf, je acties en degenen die op je vertrouwen. Het gaat om het nemen van de leiding en beslissingen nemen, zelfs wanneer dat moeilijk is. Neem een beslissing en blijf hierbij. Het betekent ook dat je bereid bent om anderen (dierbaren, familie, vrienden en onbekenden) te helpen.

Een krijgersmentaliteit vereist doorzettingsvermogen. Dit betekent niet dat het gemakkelijk zal zijn, maar dat je vastbesloten bent om obstakels te overwinnen en door te zetten, zelfs als het voelt alsof alles tegenzit.

Bovendien omvat de Warrior Mindset ook alertheid en intuïtie. Het gaat erom alert te zijn op je omgeving, intuïtieve aanwijzingen op te merken en snel te reageren op veranderende situaties. Zorg voor situational awareness (SA)!

Zoals je ziet, een “Warrior Mindset” is meer dan alleen een of andere loze kreet - het is een ‘way of life’ die je in staat stelt om met uitdagingen om te gaan en effectief te handelen tijdens stressvolle (nood) situaties, maar ook gewoon in je dagelijks leven.


Hoe ontwikkel je een Warrior Mindset?

In de afgelopen ruim 20+ jaar heb ik een bepaalde mentaliteit ontwikkeld die mij helpt voorbereid te zijn, op wat er ook op mijn pad komt. Hiervoor hoef je niet dezelfde achtergrond te hebben. Iedereen kan een Warrior Mindset ontwikkelen. Ik geef je een aantal tips.

1. Mentale training: Oefen mindfulness, meditatie en positief denken om mentaal sterker te worden en stress te verminderen. Doe eens iets buiten je comfortzone. “Life begins at the end of your comfortzone” is een quote die mij altijd is bijgebleven. Misschien een beetje afgezaagd, maar het is zo ontzettend waar. Je voelt je blijvend geestelijk fitter en sterker erna. Je hoeft nu niet meteen een vrij val parachutesprong te boeken, maar begin met iets kleins en bouw dat uit naar iets meer uitdagends.

2. Leer praktische vaardigheden: Leer basisvaardigheden zoals onder andere medisch handelen (tijdens noodsituaties), ademhalingstechnieken, zelfverdediging, navigatie en andere relevante skills om je zelfvertrouwen te vergroten.

3. Plan en anticipeer: Ontwikkel plannen voor verschillende scenario’s en anticipeer op mogelijke uitdagingen. Binnenkort plaats ik een blog speciaal over dit onderwerp!

4. Zelfzorg: Zorg voor je fysieke en mentale welzijn door voldoende slaap, lichaamsbeweging en gezonde voeding. Ga eens sporten (liefst 3x per week minimaal een uur), of maak een lange wandeling. Als dat niet lukt, door bijvoorbeeld een fysieke beperking, doe oefeningen thuis voor zover dat gaat, zoals yogaoefeningen op een matje.

5. Stel realistische doelen: Stel doelen voor jezelf (en je dierbaren) op basis van realistische voorbereidingsstappen.

Een Warrior Mindset stelt je in staat om weerbaar te zijn, doelgericht te handelen en onszelf en anderen voor te bereiden op een noodsituatie. Door mentale weerbaarheid te ontwikkelen en vast te houden aan deze mentaliteit, kan je met vertrouwen en vastberadenheid omgaan met alles dat het leven je gaat brengen, ook in je dagelijkse leven.

Reacties
Categorieën